Eerste week in Same - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu Eerste week in Same - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

Eerste week in Same

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

10 Januari 2015 | Tanzania, Same

Eerste week in Same

We zitten midden op de 2de dag. Het is weer erg wennen. Eergisteren arriveerde ik midden in de nacht in Same. Ik ben maar meteen onder (niet de wol) maar het laken gekropen om de volgende dag, gisteren, weer fris en monter op te staan voor de kennismaking met de bisschop en de paters. Zij zaten natuurlijk al met z’n allen aan tafel, de vroege vogels, maar ik werd hartelijk ontvangen. Er werd meteen een bord bijgezet en ik kreeg, wat ik al enigszins voorzien had een hele droge witte boterham aangeboden en…. ja hoor pindakaas. En natuurlijk thee of koffie. Geen suiker???? Nee asante sana sukari hapana. Na het ontbijt ben ik mijn koffers uit gaan pakken, want deze keer staat er een kast in de kamer. Hiep hoi, hoef ik niet uit de koffer te leven. Met wat kunst en vliegwerk mijn klamboe opgehangen. Ik kan er tegen de komende maanden. Om 10u kwam father Deo om mij te begeleiden naar het ziekenhuis om me voor te stellen aan de DMO, de Medical District Officer. Nou dat District klopt dus, hij was die dag niet aanwezig, had elders verplichtingen. Ik kwam in het ziekenhuis al wel een bekende tegen, Anusiata, maar vond het nog niet gepast om al mee aan de slag te gaan nu ik nog niet was geïntroduceerd. Omdat ik mezelf ook beloofd had toch eerst zeker een dag te acclimatiseren, besloot ik om de volgende dag terug te komen, vandaag dus. Maar niet voor niets zit ik hier nu op de diocese te schrijven. Vandaag ook… geen DMO. Wel kennis gemaakt met dr. Mlay, de dr. in charge. Hij moest echter ook naar een meeting, dus werd ik overgedragen aan een verpleegkundige die me naar de Patron, Fabian Bulili moest brengen. Helaas was deze ook niet aanwezig en twee uur later nog niet. Misschien heb ik vanmiddag meer geluk. Tja, zo gaat dat hier in Tanzania. Ik wist het nog wel hoor, maar ervaren is toch weer even iets anders.
Zo ook gisteren, toen ik uiteindelijk maar het dorp in gelopen ben om me wat te oriënteren, want er is best wel het een en ander veranderd. Meer wegen en meer huizen opgetrokken uit baksteen. Wat me toch wel opnieuw schokte waren de lemen en plaatstalen hutjes, die nog overal tussen staan en waar ook nog mensen in wonen. En dan de half ingezakte hutjes, daar waar de vorige keer nog kinderen buiten zaten te spelen. Eerlijk is eerlijk, ik was echt opnieuw geschokt. Misschien was ik er tijdens mijn verblijf de vorige keer al te veel aan gewend geraakt? En dan de hitte!!!!! Ik heb, geloof ik, gisteren wel 5 cola’s op en mijn voeten stuk gelopen. Stom, da’s vandaag op de blaren……lopen.

Inmiddels is het vrijdag en heb mijn eerste werkdag achter de rug. Eigenlijk zou die gisteren zijn, maar ik was uitgenodigd door de bisschop voor een, ja heus!!!! 5 uur durende mis. Het was een bijzondere gelegenheid, er werd een van de paters beëdigd tot priester, father Peter en hij gaat werken in Bwambo, waar ik ook nog een week of zo zal gaan werken. Dus vandaag pas de eerste dag in het ziekenhuis. Ik voelde me erg welkom. Ben gestart op maternity en meteen al 2 sectio’s mee gedaan. Dr. Taganyika en dr. Mlay voerden de operatie uit, zie foto’s. Beide moeders en baby’s (2 mvulane=jongen) maken het goed. Ben blij dat ik eindelijk aan de slag kan. Mag volgende week ook een les over reanimatie van de pasgeborene geven aan 2de jaars leerlingen. Leuk!
Verder heb ik hier op de diocese al het een en ander meegemaakt wat er zoal gebeurd in Afrika. Te noemen: geen water ( enkele druppels uit de kraan) was gelukkig snel opgelost. Geen elektriciteit, maar dat kwam door een hevige storm en was ook weer snel verholpen. Ja het gaat echt goed, beter als wat ik gewend was. Heeeeeevige regenval, echt plenzen water, maar voornamelijk toch wel heel veel zon bij een temperatuur van minstens 30 gr. Al met al een goed begin. Nu eens kijken wat ik na 3 maanden van mijn waslijst heb kunnen afstrepen. Ik heb er redelijk goede hoop op dat het wel enigszins gaat lukken. Jammer dat mijn eigen wifi hotspot deze laptop niet ondersteund, misschien zit ik op de verkeerde plek, want in het “Holland house” is niet zo’n bijzonder goed netwerkbereik. In dit “Holland House” wonen nu overigens ook 2 meisjes van de diocese. Wel gezellig, moet ik zeggen, ondanks mijn gebrekkige swahili kunnen we toch een beetje converseren.
Zo, dit is voor nu een eerste indruk van mijn verblijf in Tanzania. Allemaal de heel veel leesplezier en liefs van Marjorie. Tutakuandikana???

  • 10 Januari 2015 - 11:36

    Sjef En Annelies:

    Habari Marjorie,
    Fijn dat je goed bent aangekomen, en wat een herkenbaarheid weer.
    Geniet van jouw tijd daar en we zijn benieuwd hoe het gaat verlopen met jouw bezigheden.
    Veel liefs van ons en groet iedereen
    tutaonana

  • 10 Januari 2015 - 12:43

    Ingrid:

    Ha zus, wat leuk om te lezen, jouw eerste vernieuwde ervaringen daar. Die hevige regenval kan ik me nu, na Indonesië, zeer levendig voorstellen. En die villa op de foto, is dat jouw onderkomen? Ziet er goed uit hoor. Nooit gedacht dat jij nog eens zo vroom zou worden, een mis van 5 uur? En niet eens koormaatjes om je mee te vermaken ;-). Doe het goed daar en propageer maar dat meisjes net zo ok zijn als muvulene. Tot ziens, liefs, Ingrid

  • 10 Januari 2015 - 13:01

    Mama:

    Hallo Marjorie,Wat leuk om al zo'n uitgebreid verslag te lezen.En zelfs met foto's! Geweldig.
    Zo te zien is er toch wel vooruitgang geboekt he? Ik zie toch wel meer apperatuur. Wat een ervaring die mis van 5 uur.Moe van het zitten natuurlijk.
    Geniet van alle ervaringen en sterkte met de hitte.Heel veel liefs en een dikke kus van mama xxxx

  • 10 Januari 2015 - 13:37

    Suzanne:

    Hoi Marjorie,
    Leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen. En zo te lezen hoef je het hele jaar niet meer naar de kerk!! Hihi. Leuk dat je reanimatielessen mag gaan geven. Erg leerzaam allemaal.
    Marjorie veel plezier met alles!!! Groetjes Suzanne x

  • 10 Januari 2015 - 14:43

    Jacqueline:

    Hoi Marjorie,
    Weer een mooi verhaal. Wij hebben in Suriname een mis van 2 uur bijgewoond, weet je nog. Dat wat al een hele zit, maar 5!!! uur, man wat een ramp. Op dit moment (14.30 zaterdagmiddag) komt het hier ook met bakken uit de lucht, en zware windstoten. Ik moet het licht al aan doen. Het moet niet gekker worden.
    Leuke foto's trouwens, zeker die van jou vermomd als chirurg bij de couveuse met een kleurig gewikkeld babytje. En die villa, is daar jouw kamer? Niet slecht.
    Ik wens je veel plezier met werken daar en tot het volgende verslag.

    Dikke knuffel, Jacqueline

  • 10 Januari 2015 - 15:36

    Mieke :

    Hoi Marjorie, leuk om je te kunnen volgen. Groetjes Mieke

  • 10 Januari 2015 - 16:25

    Kris:

    Hoi Marjorie,
    Fijn dat je goed bent aangekomen in het mooie Tanzania. Zo te zien op de foto's is het daar prima vertoeven. Het lijkt er allemaal beter uit te zien dan de vorige keer dat je daar was. Tenminste dat is wat mij is bijgebleven van de vorige foto's. Zinvol dus!
    Kijk uit naar je volgend verhaal. Geniet vooral van de warmte , hier is het nat en nog natter.
    Liefs en dikke knuffel.
    Kris,

  • 10 Januari 2015 - 17:04

    Elly:

    Hoi vriendinnetje, fijn dat het goed gaat maar dat wachten overal, echt iets voor jouw

  • 10 Januari 2015 - 17:10

    Elly:

    Hoi vriendinnetje. Fijn dat het goed gaat met je. Dat wachten overal, net iets voor jouw. Maar ja, alles went. Een mis van 5 uur pfff. Wordt niet al te rooms, anders drink je je koffie straks nog met melk haha. X elly

  • 10 Januari 2015 - 20:21

    Sandra:

    Hallo Marjorie,

    Wat leuk om hier, vanaf moeder&kind 2B, te kunnen lezen hoe het met jou, daar, gaat! Ik had niet anders verwacht dan dat het weer helemaal leuk is. Ik houd je blog wel in de gaten om op de hoogte te blijven. Een fijne tijd toegewenst!!!

    Groeten, Sandra Poot

  • 10 Januari 2015 - 22:04

    Corrie:

    hey marjorie.

    ik lag helemaal in een deuk, vijf uur in een mis.....zo...!! je wordt geduld bijgebracht ..dat zit er achter haha.
    nou werk ze daar ..doe ik het hier ....doeijjjj
    groetjes van Corrie


  • 11 Januari 2015 - 11:36

    Anja:

    Hoi Marjorie,
    Erg fijn om te weten dat je goed bent aangekomen en zo'n WARM welkom hebt gehad, temeer omdat niemand echt tijd voor je had. Maar goed gelukkig is het niet de eerste keer dat je daar bent, dus je weet wat je te wachten kan staan.
    Erg leuke foto van jou op de OK, en ook het steriliseren is volgens mij echt al professioneel.
    Fijn dat je daar wat positieve zaken aan kunt vullen , daar zullen ze wel blij mee zijn.
    Vooral iemand die zo devoot is om 5 uur een mis bij te wonen, Chapeau!! genoeg voor het hele jaar denken we zo.
    Fijn dat je ons via deze site op de hoogte kunt houden van alle ontwikkelingen daar.
    Heel veel succes met alle vernieuwingen en pas goed op jezelf.
    Liefs Anja

  • 11 Januari 2015 - 14:25

    Ton Pulles:

    Hoi Marjorie,
    Leuk om zo snel al een bericht van je te lezen.
    Ik krijg meteen bij het lezen ervan een gevoel van: ja, this is Africa!
    Als je Peter Mvungi (de priester die net gewijd is weer ziet, wil je hem dan de hartelijke groeten van mij doen? Ik heb veel met hem opgetrokken toen ik in Bwambo zat.
    Ik volg je en geniet . Ton

  • 12 Januari 2015 - 08:29

    Eveline:

    Hallo Zussie,
    Een leuk verhaal om te lezen. Toch weer geschrokken van de armoe ondanks dat er positieve veranderingen zijn. Hoe is je bisschop? 5 uur een mis volhouden geeft in ieder geval een goede indruk. Leuk dat je al snel echt aan de slag kunt. Lesgeven in reanimatie... Nog meer onderwijs in de familie. Maar wel erg leuk. Knap van je dat je het Swahili onder de knie probeert te krijgen. Ik blijf je volgen de komende maanden. Veel succes. Dikke kus Eveline

  • 13 Januari 2015 - 11:58

    Marga Genemans:

    Hey Marjorie.
    Leuk om al een heel verhaal van je te lezen. Ik moest wel lachen om die vijf uren in de mis. Ik zou zeggen...ga op zoek naar een goede truc om een volgende keer per ongeluk te missen! Fijn ook dat je nu aan de slag bent in het ziekenhuis. Mocht je Kyungu nog een keer tegenkomen doe hem dan mijn groeten. Ik ga je verhalen met veel plezier volgen. Je gaat er vast enorm van genieten daar in Same! Veel groetjes, Marga

  • 13 Januari 2015 - 16:51

    Frank Van De Neo:

    hoi marjorie
    alles goed aldaar met je
    geniet er maar lekker van en we lezen met plezier je verhalen.

    gr
    frank

  • 14 Januari 2015 - 04:25

    Monique Hamers:

    Hoi Majorie

    Wat een mooi reisverslag, leuk te lezen dat het goed met je gaat. Hoop nog meer te kunnen lezen ven je reis.

  • 15 Januari 2015 - 08:37

    Anita De Ruijter:

    Hoi Marjorie, heel leuk om je eerste verslag te lezen. Heel veel succes en plezier daar. Groetjes...

  • 15 Januari 2015 - 17:33

    Elianne:

    Hoi Marjorie,

    This is afica!!! De verschillen worden waarschijnlijk alleen maar groter.
    Houd ze maar bij de les dan zal jouw reis zeker weer iets positiefs toevoegen.

    Ook belangrijk: geniet van wat je kunt betekenen en neem af en toe wat rust (behalve in de kerk)
    Veel succes!
    Groetjes.




  • 15 Januari 2015 - 21:54

    Carlien:

    Hoi Marjorie,

    Wat leuk om te lezen! Heel veel succes en ik ga je blog bijhouden hoor!

    Groetjes,
    Carlien

  • 16 Januari 2015 - 15:32

    Karin K:

    Hoi Marjorie....wat een schrijfster is die vrouw.
    Mooi verhaal wat veel indruk maakt.
    Ik vind het zo fantastisch deze onderneming van jou,
    Je bruist nog steeds......zelfstandige vrouw...moeder ...oma...
    en ontwikkelingshulp...je bent een kanjer.
    Lieve groet van Cees en Karin

  • 18 Januari 2015 - 11:25

    Jan Molkenboer:

    Hoi Marjorie,

    Leuk verhaal;alles heel herkenbaar.
    O.K. ziet er goed uit en zo ook het Holland house
    met de ruimte voor het huis fraai geplaveid!
    Of was dat al langer zo?

    Veel succes en plezier

    groetjes Jan


  • 26 Januari 2015 - 09:50

    Ton Uijt De Willigen:

    Hoi Marjorie

    Heel veel succes en veel plezier

    Groeten Ton

  • 26 Januari 2015 - 11:42

    Toon:

    Hoi Marjorie, nu pas lees ik je boeiend verhaal, dat smaakt naar meer! Hopelijk gaat het goed met jou, met je werkzaamheden. Alle succes en plezier toegewenst en heel veel warme(!!) groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 41705

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: