Weer terug - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu Weer terug - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

Weer terug

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

25 Juni 2007 | Nederland, Tilburg

Hallo allemaal,

Alweer twee maanden terug. De tijd vliegt.





Ik wil nog even terugkijken op mijn ervaring in Tanzania en laten weten hoe het nu voor mij is. Een veelgestelde vraag: "Is het niet vreselijk wennen weer hier" en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dit toch wel heel snel gegaan is. Dit is toch mijn leven, merk ik. Nu ik hier weer aan 't werk ben realiseer ik me ook heel sterk dat ik dit meer gemist heb als ik besefte. Verpeging! Iets wat in Tanzania nog niet zo is doorgedrongen, tenminste niet op de manier zoals wij dat hier kennen. Maar voor mij nu ook de vraag, willen ze dit wel? Toen ik daar was merkte ik dat ze erg blij zijn met allelei suggesties m.b.t. verplegen. Maar ook dat het besef, hoe het er hier aan toe gaat er daar niet is. Ik heb het al eerder aangegeven; zaken als initiatieven en verantwoordelijkheden nemen kennen ze niet echt. Toch wil ik het hier niet bij laten. Een aantal dingen kan m.i. best anders, maar dan wel in samenwerking met. Daarom is het van belang dat er goed overleg is met dr. Semurundu. Waarin kunnen wij, als westerse verpleegkundigen, ondersteuning geven. Buiten het continueren van het patientendossier. Hoe kunnen we een stukje bewustwording en struktuur aanbrengen zonder het roer over te nemen. Een uitdaging die ik zeker aan wil gaan. een uitdaging die zijn tijd nodig zal hebben. En dit zeg ik vanuit mijn ervaring in Tanzania, die andere wereld waar ik, ondanks sommige frustraties met een warm gevoel op terugkijk. Een warm gevoel naar alle lieve gastvrije mensen die ik daar ontmoet heb en waar ik nu nog regelmatig iets van hoor. Ik hoop nog ooit een keer terug te gaan. Wanneer en met welk plan, weet ik nu nog niet, maar ik zal me zeker blijven inzetten. Ik weet dat we niet moeten proberen om al onze westerse waarden en normen daarheen te dragen, maar wel het leven van de mensen daar wat aangenamer te maken. Ze zijn arm en afhankelijk van de regering en daar kan de bevolking met de beste wil ter wereld niets aan veranderen. Ik ben heel blij dat ik de mogelijkheid heb gehad om dit "avontuur" te beleven. TANZANIA! Een prachtig land, een bijzondere cultuur, een hele mooie tijd!!!!

Lieve groet Marjorie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 41721

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: