Lang geleden - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu Lang geleden - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

Lang geleden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

22 Februari 2007 | Tanzania, Same

Hallo lieve vrienden ,

Het is echt lang geleden dat ik op de website geweest ben. Om te beginnen allemaal hartelijk bedankt voor jullie lieve reacties. Na mijn kilimanjarotocht ben ik wer stevig aan de slag gegaan in het ziekenhuis. De bedoeling was om de opnameform. al in januari te evalueren, maar tot nu toe is het door allerlei omstandigheden nog niet gelukt. Ten eerste is het moeilijk om een duidelijke afspraak te maken, dat bleek toen op de afgesproken datum dr. Semurundu niet aanwezig bleek te zijn, uitstel dus naar een week later, in overleg. Echter ik kwam aardig in de problemen met mijn visum. Ik moest hals over kop de grens over, dus besloot ik om naar Kenia, Mombasa te gaan. Kon ik ook meteen zien hoe het daar is. Bij de grens werd me verteld dat ik als ik weer terug Tanzania in zou komen, zonder problemen een nieuw visum zou kunnen kopen. Toen ik na twee dagen weer bij de grens kwam, bleek dat helaas niet te kunnen, omdat mijn visum nog niet verlopen was. Ik moest na de 15de terug komen. Zou dus betekenen dat ik nog een keer die reis naar Kenia zou moeten maken. Toen ze mij mijn terug in Tanzania stempel wilden geven ontstond er een hevige discussie tussen de douanebeambten, ze begrepen mijn visum niet. Er staat nl, ook een einddsatum op van 24 april en dubbel entree. Maar goed, na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk een stempel gekregen met de vermelding dat ik tot 24 april in Tanzania kan blijven. Er staat ook een handtekening op, dus ik vertrouw er maar op dat ik op 10 april geen problemen krijg op het vliegveld. Overigens heb ik in Mombasa een heerlijke dag op het echte bountystrand gehad. Met een gerust gevoel ben ik weer opgestart in het ziekenhuis. Nog steeds niet geevalueerd, dus ben ik maar op verschillende afdelingen gaan werken, daar waar iets te doen is. Tussendoor ben ik steeds op de afdelingen gaan kijken of de dossiers ingevuld waren en dat was heel wisselend. Nu lijkt het wat beter te gaan, misschien ook omdat de Groningse co ass. hier ook alert op zijn. Maar als het goed is gaat het dan toch morgen gebeuren, al heb ik het idee dat er niet veel geevalueerd zal worden. Mijn commentaarformulieren zijn ook niet ingevuld, maar goed, we zien wel. Na morgen definitief dossier en dan afwachten of het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Ik blijf voor de distributie ervan zorgen en ben ook van plan om dat over te dragen aan 2 personen, want het schijnt toch wel erg moeilijk te zijn om ervoor te zorgen dat er voldoende dossiers zijn. Okee, dat over het pat.dossier. Ik heb me ook nog bezig gehouden met de inrichting van operationtheatre, ben vandaag naar Moshi gewwest om het een en ander te bestellen, o.a. een kast voor manor theater en een koelkast voor de medicijnen, Verder laat ik ook 3 opstapjes maken voor manor en maternaty, zodat de patienten wat gemakkelijker op de onderzoekstafel kunnen komen. Ben ook bezig de cijfers te verzamelen van het aantal OK's en welke. Zoals jullie merken ben ik met veel dingen bezig, maar niet echt met patientenzorg en ik moet zeggen dat ik dat toch wel mis. Overigens, de baby van 1.1 kg die ik naar KCMC gebracht heb, leeft nog steeds. Doet me wel goed. Verder moet ik zeggen dat ik, nu ik al weer zo'n tijd hier ben, ook hier alles meer gewoon begint te worden. De eerste "schrik" ben ik al teboven. Leven is hier ook gewoon zoals het hier is. Wel heb ik gemerkt,in Mombasa, dat het heel goed is om het niet vanuit een toeristisch oogpunt te zien, want er bestaat hier ook wel degelijk toerisme, ook in Dar Es Salaam, daar was ik afgelopen weekend. Probeer toch wel zoveel mogelijk te zien van Tanzania, maar eigenlijk is dan 5 mnd. nog te kort, want ja, je moet natuurlijk ook werken, niet dan? Komende zat. en zon. gaan we met Luther de bergen in hier net boven Same, bij Chome. Ben benieuwd, het is nog steeds erg warm en droog alhoewel het op de diosese soms wel wat regent 's nachts, maar dat komt omdat het zo dicht tegen de berg aanligt, zeggen ze hier. Het regenseizoen is dus nog niet begonnen. Het is echt heeeeeeeeeel heet, niets doen en toch zweten. Zo, jullie hebben weer wat om te lezen en over na te denken, ik ga proberen nog wat foto's mee te sturen. Tot de volgende keer weer, heel veel groetjes van Marjorie

  • 22 Februari 2007 - 19:23

    Anja:

    Lieve Marjorie,

    Dat was wel echt heel lang geleden, snap wel dat dat niet je prioriteit heeft en dat het niet altijd gaat, internet op...
    Spannend en afwisselend wat je daar allemaal meemaakt. En ook een beetje dweilen met de kraan open gevoel, geloof ik. Maar jij weet je goed te handlenen en dat vind ik fantastisch om te lezen en om te zien.
    Toch mooi de Kili beklommen , wie doet je dat nu na. Wat raar dat je geen visum had voor de hele periode , of is dat normaal. Jammer dat patientenzorg niet de volle aandacht kan krijgen maar je hebt nu eenmaal toch je project wat je daar op de kaart gaat zetten.
    Mooie mensen om te zien, en hele schattige koppies van die kindjes. Een ziekenhuis is toch net even anders dan hier die luxe omstandigheden, die voor ons heel normaal zijn.
    Nou ben blij dat het je goed afgaat, harstikke trots op jou dat het allemaal lukt. Nog bedankt voor de lieve kaart voor René zijn verjaardag. Nog even en dan zie jij daar een gekleurde Sarah!!!
    Lieve groetjes Anja en natuurlijk de rest van de familie.Toi Toi

  • 22 Februari 2007 - 22:45

    Lieke:

    Hoi Marjorie,

    Je bent druk bezig met eea lees ik. Wat goed van je. Het zal allemaal niet zo vlot verlopen als je zult hopen, maar men zal er altijd iets van opsteken. Ik verwacht dat het daar tientallen keren langer duurt voordat een project een beetje 'vorm' begint te krijgen dat wanneer je dat binnen Europa zou doen. Maar dat is nou juist ook de uitdaging......om het hoe dan ook -voor een gedeelte- op de rails te krijgen, toch?? Ze zullen je erg dankbaar zijn voor de tijd en energie die je erin steekt. En wijzer zullen ze er uiteindelijk ook zeker van worden.

    Ik lees ook dat je jezelf inmiddels misschien wat beter op je plek voelt. Doordat je er nu al langere tijd bent, begin je te wennen aan de omgeving. Dat is een goed teken. De tijd vliegt. Waarschijnlijk ervaar jij dat zelf ook zo. Als je straks terug bent ben ik benieuwd naar je verhalen. Dat is een van de weinige manieren waarop ik me mogelijk goed kan voorbereiden op mijn reis naar Tanzania in het najaar.

    Marjorie, doe je best aldaar en blijf genieten!

    Hopelijk tot gauw!

    Groetjes Lieke

  • 23 Februari 2007 - 07:42

    Joke:

    Hoi Marjorie,
    Wat een verhalen, wat een andere wereld. En wat geweldig hoe je dat allemaal regelt en doet. Ik kan me wel voorstellen dat je tegen heel wat dingen aanloopt maar het is ook goed om te weten hoe het er op een heel andere plek in de wereld aan toe gaat, dan is veel niet meer zo vanzelfsprekend.
    knuffel joke

  • 23 Februari 2007 - 17:15

    Brenda:

    Hi Marjorie, hope everything is well. I enjoyed your pictures of the Masai man, I think it was worth the soda for that good picture! Hope Same is good.

  • 24 Februari 2007 - 18:33

    Gabi:

    Hoi Marjorie,
    Wat geweldig die beklimming van de kili. Wat moet dat een grandioos gevoel gegeven hebben om daar op de top te staan. Ik zag dat je alweer op de dienstlijst van april ingepland staat. Maar eerst nog even Sarah zoeken daar. Zou Jeannette het ook daar voor elkaar krijgen? Ik wens je in ieder geval een hele leuke verjaardag en tot april. Hoop dat je je doelstellingen nog behaalt mbt het dossier. Veel succes.

    Groeten van Gabi
    P.S.: De aanvragen voor mei kunnen nog tot 12 maart! Jeanne houdt van doorwerken he.

  • 27 Februari 2007 - 17:36

    Karin K:

    hoi marjorie,
    weer genoten van jou verhaal en foto's.als je terug bent houden we samen een sarah dagje oke (of weekend)zijn dan samen 100 .kus kk

  • 27 Februari 2007 - 19:50

    Wilma Van Corven:

    Blij eindelijk weer eens iets van jouw te horen.Gelukkig gaat het allemaal nog goed met je en doe je heel wat ervaringen op.Als je straks terug komt valt er heel wat bij te praten. (Heb de voorrraad koffie al bijgevuld.)Maar voor dat het zover is nog een dikke maand hard werken en natuurlijk genieten op zijn tijd.Alvast een hele fijne verjaardag en tot ziens in ons natte kikkerlandje. groetjes ook van Leon en de kids.

  • 27 Februari 2007 - 20:17

    Mascha Van Hest:

    Hoi Marjorie,
    Fijn dat alles goed met je gaat! Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Geniet nog van de mooie tijd daar! Groetjes Mascha

  • 01 Maart 2007 - 08:54

    Miranda:

    ja, het was alweer een tijdje geleden dat we iets van je hebben gehoord, maar ik ben blij dat het goed met je gaat. Tja, afspraken maken enzo...dat is echt iets westers!! Maar je moet gewoon doorzetten en dan komt de beloning voor al je inzet en moeite wel!!!
    Hier in tilburg is het nattig voorjaarsweer, ik zou ook nog wel effe in die zonnige hitte willen zitten!!
    Nou, heel veel succes en plezier weer, want 10 april is zo als je druk met vanalles bezig bent! Doe iedereen de groeten van me: Bulili, Modesta, Magdalena, Dorine, dr. Alfred, Lucy, Nzota, Gloria, Kimario, Betty, hilda, mercedes en alle anderen!!

  • 01 Maart 2007 - 15:09

    Hans:

    Fijn te lezen dat t je goed gaat! Jammer dat je inspanningen niet de vruchten afwerpen die ze zouden kunnen afwerpen!! Ik schrijf je via de mail ook nog.

  • 03 Maart 2007 - 22:27

    Corrie.v:

    hey marjorie
    ja ja bijna Sarah wow ,zou jeannette opeens verkleed voor je neus staan? je weet nooit met haar. nou in ieder geval een leuke en vooral bijzondere verjaardag.Het zal wel wennen zijn om weer hier te zijn , maar ook leuk vooral om dat we samen nog een lunch tegoed hebben. nou tot volgende keer maar weer
    doeii groeten van Corrie.V

  • 08 Maart 2007 - 16:10

    Karin Van Kessel:

    Hoi Marjorie,
    Tussen de regels door lees ik dat je al goed geacclimatiseerd bent, fijn! Afspraken maken is en blijft moeilijk. Thats Africa, maar daar ben je inmiddels zelf al achter gekomen, denk ik. Laat je er in ieder geval niet door uit het veld slaan. Men is niet gewend om afspraken te maken en zoals je inmiddels al weet gaat alles 'pole pole'. Maar dat geeft niet, zo kom je er ook, toch?!
    Ik ben benieuwd of er inmiddels al meer gebruik gemaakt wordt van de mooie nieuwe OK...
    De laatste keer dat ik op bezoek was werd me door Semarundu verteld dat er (nogal veel) nieuwe verpleegkundigen waren aangetrokken. Ook voor de OK. Zijn ze inmiddels al gearriveerd dat je weet?

    Marjorie, veel succes voor de resterende tijd in Same en geniet ervan!

    Kwa heri
    Karin

  • 09 Maart 2007 - 14:32

    Ivonne:

    Hoi

    M'n laatste werkuurtje deze week, dus daar kan nog wel een kort berichtje aan jou bij. Paul en ik zijn vorig weekend naar Barcelona geweest (24 graden), was dus echt even genieten. De rest hoor je allemaal wel als je weer terug bent. Fijne tijd nog daar en tot gauw

    X Ivonne (en Paul)

  • 15 Maart 2007 - 23:06

    Jolanda:

    hoi Marjorie,
    ja ook van mijn kant is het wat lang geleden dat ik wat op de site heb geschreven,maar ik heb het wel de hele tijd bijgehouden hoor...ook wij zijn er eventje's tussen uit geweest naar Rome effe bij de paus op de koffie en toen weer terug het was echt kort maar krachtig zeker de moeite waard om nog eens terug te gaan en dan wat langer.Voor jou begint nu het aftellen ook en dan zien we je eind volgende maand weer terug en dan breng je de warmte maar mee naar ons "kikkerlandje"hoewel we de laatste dagen niet mogen mopperen....
    ik hoop dat je dan tevreden en voldaan op je missie kunt terug kijken en er ook wijzer van bent geworden in ieder geval wel een jaartje ouder "Sarah"nou ik ga het nu afronden en naar m'n bedje toe morgenvroeg komt Maarten ook weer terug van zijn ski-vakantie (met school)is hij een weekje weggeweest....veel liefs en tot horens Groetje's Jolanda en de rest van de bende xxx....

  • 18 Maart 2007 - 08:40

    Eveline:

    Heej (oudje),
    Hoe voel je je vandaag De Afrikaanse Sarah gezien? Van harte Proficiat van ons allemaal. Pieter, Eveline, Jeske, Finn, Maartje, Siestke

  • 18 Maart 2007 - 10:09

    Loes Buys:

    Marjorie,
    Proficiat met je 50ste verjaardag. Toch wel heel bijzonder dat je in Tanzania 50 wordt, van de andere kant kan ik me voorstellen dat je nu lekker je familie om je heen wilt hebben. Ik hoop dat je er toch van kunt genieten.
    Je moet wel zeggen tegen de sisters dat je jarig bent, die kunnen nl ''lekkere'' taart bakken!!
    Het aftellen is nu wel begonnen he??
    Groetjes Loes

  • 18 Maart 2007 - 10:59

    Vanesse V Voskuilen:

    hoi Majorie,
    Van harte gefeliciteerd met je 50 ste verjaardag! Speciaal om een tanzania te zijn dan. Zo te lezen maak je allemaal veel mee in een totaal andere cultuur dan in Nederland. Nog een paar weekjes voordat je terug reist toch? Gaat de tijd snel zeker?! Nog veel succes metwerken daar en geniet er nog van in Afrika.

    groetjes, Vanesse

  • 18 Maart 2007 - 13:09

    Elianne:

    Hoi Marjorie,
    Van harte met je 50e verjaardag. Hopelijk kun je dat daar een beetje vieren en anders zo gauw je terug bent. De tijd is omgevlogen en dat geldt volgens mij zeker ook voor jou.Ben benieuwd naar je verhalen. Tot gauw , groetjes Elianne

  • 18 Maart 2007 - 18:51

    Martin En Brigitte:

    Hoi marjorie, van harte gefeliciteerd, geniet er met volle teugen van want jarig zijn in zo'n land en in zo'n cultuur is toch wel heel speciaal. ga je niet elk jaar meemaken. we zijn best een beetje jaloers op je als we het zo allemaal lezen en zien. het moet geweldig indrukwekkend en ook aangrijpend zijn soms. we laten ons thuis graag verrassen door al je foto's en verhalen. geniet nog de komende weken en pas goed op jezelf. tot ziens en groeyjes van martin, carlin, manou en git

  • 21 Maart 2007 - 16:15

    Fam Roestenburg:

    hoi Marjorie, leuke site en ik geloof dat ik jou ook mag feliciteren met het behalen van sarah?????
    DIE MAANDEN ZIJN WEL SNEL VOORBIJ GEGAAN.
    TOT GAUW, Anja

  • 22 Maart 2007 - 08:24

    Elly:

    hallo marjorie. sorry voor mijn late reactie maar nog gefeliciteerd met je 50ste verjaardag. dat komt omdat we die dag naar het ziekenhuis werden geroepen omdat mijn moeder op sterven lag. we zijn daar de hele dag geweest maar nu een paar dagen verder lijkt het erop dat ze er misschien toch nog bovenop komt, dat is nog afwachten of de medicijnen wel aanslaan. we hebben er allemaal goede hoop op. maar genoeg daarover, kom maar snel weer thuis dan eten we nog een lekker groot stuk gebak voor je verjaardag met cappucino. marjorie, geniet daar nog zoveel mogenlijk voor zover dat kan in de warme zon want hier is het heel wisselvallig en tot over een paar weken. xxxxx

  • 25 Maart 2007 - 17:58

    Afdeling 5B:

    Hoi Marjorie,

    Leuk om op de hoogte te blijven van je gebeurtenissen en we vinden de foto's erg mooi. Je verblijf begint nu te korten, dus geniet ervan.

    Groetjes 5B

  • 26 Maart 2007 - 12:31

    Ted En Kees:

    Marjorie, van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag!!
    We hebben al je berichten gelezen en zien ernaar uit om je ervaringen aan te horen bij Ivonne en Paul.
    Groetjes en goede thuisreis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 41739

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: