hier ben ik weer - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu hier ben ik weer - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

hier ben ik weer

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

23 December 2006 | Tanzania, Same

Zo, dat ging goed deze keer. Ben nu in Moshi en dit is een heel goed internetcafe, dus ik hoop dat de foto's vandaag ook gaan lukken.
deze week veel gedaan. Ben druk bezig geweest met de assesments en nurse care plans. Bovendien ben ik ook bezig met het patientendossier. Wel moeilijk omdat ik niet altijd weet hoe ik op de computer dingen kan doen, maar al doende leert men en begint het vorm te krijgen. Ik werk m.n. op de computer van de nurse-midwive school. Maar het is moeilijk om bestaande dossiers te veranderen. Bovendien wil ik ook een header met de naam van het ziekenhuis Same District Hospital Admissing Formuler. en ik weet niet hoe ik bv. hokjes kan maken, wel tabellen inmiddels. Maar goed de uiteindelijke afwerking laat ik maar aan iemand over die er verstand van heeft, als ik die kan vinden. Anders raadpleeg ik Karen wel, he meid. Na enkele dagen van vierkante ogen heb ik gisteren de couveuse maar weer eens uit het stof getrokken. Ik had de behoefte om gewoon weer eens flink te werken en had niet gedacht dat ik het nog eens heel leuk zou vinden om een couveuse te soppen. Hij stond in de "linnenkamer" onder de spinnenwebben en zand en vliegen en wat al niet meer. Hij zou niet meer werken, maar toen ik de stekker in het stopcontact had gestoken, jawel hoor, hij deed het gewoon. Ik heb wel de halve afd. rondgereden met dat ding, voordat ik ergens een stopocontact gevonden had. Er zijn er heb ik nu geteld 3 op de hele afd. Een voor de koelkast, waar 2 doosjes med. in staan en een voor de "warmtelamp" op de labourroom. Die in het kantoor is nu voor de couveuse. Nou, ik had wel eer van m'n werk, heb 'm aardig schoon gekregen.
De verpleegkundigen zijn erg geinterreseerd om hem te gaan gebruiken, nu nog tenminste, dus ik ga mijn best doen om ze te instrueren. En Loes even speciaal voor jou, er wordt nog steeds zuurstof gebruikt, als er een "slecht" kindje geboren is. Ze hebben nu ook neusbrilletjes. Soms treft het dat de tank leeg is, maar over het algemeen is deze weer snel vervangen. Waarschijnlijk omdat op de pediatrics het malariaproject loopt, waar ook zuurstof voor beschikbaar moet zijn.
Verder lees ik op het moment veel, want degenen die ik hier ontmoet heb zijn er nu niet. En op de diasese is het echt wel heel saai. Het lukt me ook nog niet om een tochtje de berg op te organiseren, want op het toeristenburo in Same spreken ze geen woord engels en met mijn swahili kom ik ook nog niet zover. Ga direkt hier in Moshi info inwinnen voor de kili en een safari. En dan weer met de basi terug. Op de heenweg heb ik de hele tijd met een prachtig meisje op schoot gezeten, heerlijk zoals ze gewoon tegen je aan gaat liggen. Echt leuk.Mis wel de sfeer van de kerst hoor. Heel af en toe hoor ik een kerstmuziekje en in het Elephant motel staat een kerstboom met lichtjes, als de stroom het doet, maar dat gaat de laatste week redelijk. In mijn kamer heb ik wat van gras en rood lint gekochte versiering opgehangen en een stukje kerstpapier tegen de muur geplakt. Wat conifeeer op de tafel en dat is de kerstboom. Toch een beetje kerst dus. @de kerstdag ga ik naar Karani en zijn fam. in de bergen in Ishinde. Dit zal wel heel speciaal zijn, want daar is het echt arm. Lieve allemaal ik stop er weer mee. Ga toch wat foto's proberen. Rest me nog om jullie allemaal een gezellige kerst en een heel goed begin van 2007 toe te wensen. Groetjes van Marjorie

  • 23 December 2006 - 10:48

    Sandra:

    Hé Maj,

    Leuk dat we nu ook foto's zien! Echt indrukwekkend hoor. Ik hoop dat je leuke kerstdagen hebt al zullen ze wel heeeell anders zijn dan anders.

    Dikke knuffel,

    Sandra

  • 23 December 2006 - 16:47

    Loes:

    He Marjorie,

    Fijn dat de zuurstof nog gebruikt wordt. Die couveuse werkt inderdaad wel en ik heb toen ook een aantal mensen geinstrueerd, maar denk dat het er daar moelijk van komt. De echte kleintjes overlijden toch omdat ze daar de middelen niet voor hebben en de iets grotere liggen de hele dag warm bij hun moeder. Er ligt trouwens ook nog een geplastificeerde versie voor instructie als het goed is. Maar steek er niet te veel energie in hoor.
    Kerst zal heel anders zijn dan anders, maar unforgetable! Veel en lekker eten, lichtjes en muziek kan elk jaar nog!
    In ieder geval fijne dagen gewenst en een heel goed uiteinde. Tip: ga echt naar de nachtmis met oudjaar! Zeker als de bisschop de dienst doet!!
    Liefs Loes

  • 23 December 2006 - 17:39

    Petra:

    Mooie plaatjes hoor!! We krijgen zo meer een idee hoe je daar woont en werkt.En fijn om jou ook op enkele foto s te zien.
    Liefs, petra

  • 23 December 2006 - 21:59

    Wilma Lansu:

    Bedankt voor de foto's, zo krijgen we een indruk van jouw omgeving. Hoe reageert de bevolking op jou aanwezigheid?
    Onvergetelijk om de feestdagen in een totaal andere omgeving door te brengen.
    Veel groetjes, wilma L

  • 25 December 2006 - 17:13

    Corrie.V:

    ha Marjorie
    Wow wat een foto,s en inderdaad wat een mooie kinderen. Leuk jou ook weer even op een foto te zien, en het gaat je goed zo te zien,da,s tof want dat moet je maar afwachten toch? Ik hoor net op het journaal dat James Brown overleden is, daar kon je zo lekker op dansen.Het is nu eerste kerstdag ,heb nu avonddienst en erge rugpijn maar goed we hebben hier goede pijnstilling ,hoe is dat daar bij jou ,en bijv. als je tandpijn hebt ofzo ? Oh wat is het hier toch luxe allemaal , als je maar tegen dat geneuzeld van ons westerlingen kunt als je terug bent!Het is niet druk dus ik ga de tafel maar eens dekken en kijken wat in kerstmand zit. doei en tot schrijfs Corrie.V xx

  • 25 December 2006 - 19:07

    Pieter:

    Hoi Marjorie,
    Enthousiast geschreven brief, zoals ik je ken, met daarbij mooie foto's van de kinderen, je omgeving waar je nu woont en verblijft. Via fox.nl effe over Tanzania zitten lezen. Indrukwekkend land ook. als je kunt zou ik ook naar de Ngorongoro conservation area gaan. Hier bevindt zich de Ngorongoro krater (doorsnede 20 km).Men heeft de krater vergeleken met de ark van Noah, of de tuin van Eden. Op de site Maps vond ik de plaats Moshi waar je op bezoek was en de plaats Same waar je zit. Volgens mij moet de afstand naar dat park te doen zijn.
    Geniet en doe dingen waar je zelf zin in hebt.
    Groeten Pieter.

  • 25 December 2006 - 23:22

    Jolanda:

    hoi,Marjorie hé,hé eindelijk wat foto's dan kunnen we ook eens wat zien van het dorpje Same. Leuk dat je er zelf ook op staat,nou hier is eerste kerstdag weer voorbij ik hoop dat jij daar ook een beetje een kerst gevoel hebt,we hebben nog aan je gedacht........
    tot horens en maak er wat van met oud en nieuw ben benieuwd hoe dat daar gaat.Succes verders met de couveuse en ik hoop dat het lukt om nog op safari te gaan.Groetje's en veel liefs Jolanda

  • 28 December 2006 - 14:49

    Jacqueline:

    Hoi Marjorie,

    Leuk dat we zo op afstand jouw avontuur kunnen meebeleven, zeker nu met de foto's erbij. Ze zijn prachtig helder en kleurrijk. Ik hoop dat je een leuke kerst hebt gehad.
    Heb je nog mijn SMS-antwoord op jouw bericht ontvangen, want het was een voor mij vreemd telefoonnummer maar ik heb daarop wel terug geantwoord. Ik wens je een goed uiteinde en een mooi, nieuw begin in 2007. Ga er tegenaan meid!
    Knuffel, Jacqueline

  • 29 December 2006 - 17:25

    Karin Kolen:

    dag marjorie
    heb genoten van jou brief en prachtige foto's.je kunt goed fotograferen!zorg goed voor jezelf en de anderen.sfeervolle jaarwisseling gewenst en kus kk

  • 31 December 2006 - 21:04

    Eveline:

    Hoi Marjorie, Nog maar een paar uur van 2007 vandaan. Hopelijk voor jou een veelbelovend jaar. Gezien je avontuur nu, moet dat wel lukken. Veel geluk van ons allemaal. Pieter, Eveline, Jeske, Finn, Maartje Sietske,

  • 03 Januari 2007 - 00:58

    De Nachtploeg:

    Hoi Marjorie, wij; Frank, Beate en Jolanda willen je een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toewensen. We hebben je verhalen gelezen en de foto's gezien. Ze zijn prachtig en indrukwekkend. We kijken uit naar wat er nog gaat volgen. Heel veel succes met je project en geniet met volle teugen.

    Groetjes, Frank, Beate en Jolanda.

  • 11 Januari 2007 - 03:55

    Pily V Moolenbroek:

    Ik ben onder indruk van je verhaal en je fotos,geweldig wat je allemaal ziet en doet.Ik hoop dat je voor kerst het goed heb gehad en Nederland niet veel heb gemist.Nog mijn beste wensen voor 2007 .Succes met je werk in Tanzania.Groetjes.Pily

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 41723

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: