he,he eindelijk dan toch - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu he,he eindelijk dan toch - Reisverslag uit Same, Tanzania van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

he,he eindelijk dan toch

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

30 November 2006 | Tanzania, Same

Nou, het heeft wel even geduurd, maar hopelijk gaat het nu lukken. Ik ben nu dus al twee weken hier, maar heb het idee dat het al veel langer is. Dat komt waarschijnlijk omdat ik al zo ontzettend veel indrukken heb opgedaan. Dit is dus echt een andere wereld. Er is werkelijk niets dat vergelijkbaar is. De afgelopen dagen heb ik op het ziekenhuis gewerkt, na eerst een weekje met Jan en Froukje een heleboel gezien te hebben. Zij hebben me overal mee naar toe genomen. Ben bij verschillende mensen thuis geweest. Je begrijpt niet dat er in de hutten/huisjes die je overal ziet ook nog mensen wonen. Een gezin waar ik was, in de bergen, leeft met 6 kinderen, vader en moeder in een huisje van hooguit 16 vierkante meter.Dit is onderverdeeld in 3 ruimtes, een "keuken", kamer en slaapkamer, in de laatste stond een bed, de kamer was dus ook meteen vol en ze hadden een tafel en enkele krukjes. In de keuken zat een vrouw op de grond bij een vuurtje om voor ons pannekoeken te bakken, dit was een familielid, die er op dat moment was om voor de moeder en de kinderen te zorgen, omdat deze net bevallen was. De baby was nog geen 24 uur oud.De moeder mag dan 5 dagen in bed blijven en wordt er voor haar gezorgd. Of je daar blij mee mag zijn, weet ik niet, want het is er pikdonker en het hele huis hangt vol rook van het vuurtje in de keuken.
Het dorp Same is best groot. Het ligt tegen de berg aan, aan de hoofdweg tussen Dar es Salaam en Arousha. Dit is de enige verharde weg, verder zijn er alleen wegen van klei, die als het geregend heeft een grote modderpoel zijn met heel veel kuilen. En op het moment regent het nog steeds tamelijk veel, dus veel modder. Het is op dit moment ook erg groen, naar zeggen. Maar dat verandert de komende maanden, als het regenseizoen ophoudt. In het ziekenhuis ben ik begonnen op de Maternety ward. Hier liggen zowel zwangere vrouwn, vaak met tweeen in een bed als net bevallen vrouwen. Een verloskamer is er ook. Hier staan 2 brancards waar de vrouwen op bevallen en een opvangtafel voor de baby met een peertje erboven als warmtelamp.Wel effectief overigens, want het voelt indeerdaad warm aan. Een van de taken die ik in het ziekenhuis ga vervullen is het implementeren van de assesments (anamneses) en het nurse care plan. Hier ben ik met Jan en Froukje in de eerste week mee bezig geweest. De verpleegkundigen daar hebben hier workshops over gehad en nu is het de bedoeling dat het ook daadwerkelijk wordt ingevoerd op de afdelingen. Ik ben benieuwd. Want echt verpleegkundige zorg heb ik nog niet gezien. Patienten doen veel zelf of de familie. Er wordt alleen gepoetst, nou ja wat je noemt en de bedden worden verschoond. Dekens worden niet vervangen als een patient naar huis gaat en ze hebben ook allemaal hun eigen kitenge of kanga's bij zich waar ze ook op en onder gaan liggen.
Verder ben ik dus sinds een week de gast bij de bischop, heb daar een klein kamertje met zelfs een badkamer en tot nu toe ook nog steeds water. De huiskamer is er niet meer, dat is kantoor geworden. Ik heb dus eigenlijk niet echt een plekje om rustig te gaan zitten, daarom heb ik maar een stoel naar mijn kamer gesleept, anders zit ik steeds mijn doorgezakte matras. Maar alles went en af en toe neem ik gewoon een stoel mee naar buiten en gan dan voor de keuken onder een boom zitten.Lekker in de schaduw. Ik kan ook wel terecht in de huiskamer van de fathers, maar dat doe ik niet iedere avond. Ik ben bij lange na nog niet uitverteld, maar dan zit ik hier nog een paar dagen, dus ga ik er toch mee stoppen. Ik stuur dit bericht eertst door en probeer daarna nog foto's toe te voegen.

• 30 November 2006 - 13:54

Jacqueline:

Hoi Marjorie,

Fijn om wat van je te horen. Het klinkt ook nog positief dus dat is fijn. Het zal inderdaad wel een heel andere wereld zijn, maar dat maakt het ook juist interessant. Ik heb je al een keer een SMS gestuurd en een e-mail, maar dat heb je waarschijnlijk al gezien.

Heel veel groeten,
    Jacqueline

• 30 November 2006 - 15:45

Eveline:

Hoi Lieve zus,
    Eindelijk een berichtje, We hebben elke dag wel een paar keer gekeken of je al iets geschreven had. Maar vandaag dan toch. Fijn dat je het goed maakt. En wat een hele andere wereld dan toch. Kun je pas een voorstelling van maken als je er ook werkelijk bent he. Hou ons maar vaak op de hoogte want we blijven nieuwsgierig. Kus van Eveline

• 30 November 2006 - 15:55

Vincent :

Fijn om iets van je te horen.
    Ik hoop dat je een leuke tijd gaat krijgen, en dat je ons goed op de hoogte blijft houden.
    Doe je de bisschop de groeten van Jantine en mij?!

• 30 November 2006 - 18:43

Loes:

Fijn, eindelijk een berichtje. Ik voel nog veel verontwaardiging in je eerste bericht, wat een indrukken he? Laat het lekker op je inwerken en vergeet niet te genieten!!

• 30 November 2006 - 19:11

Ingrid:

Ha zus,
    Jee ik was zo blij als met een sinterklaascadeautje met de melding vanmiddag dat je een bericht had gezet op je site. Ik ben natuurlijk meteen gaan kijken. Ik kan me je verwondering levendig voorstellen. Ik ben benieuwd hoe je na een paar maanden tegen de omstandigheden daar gaat aankijken. Ik ben natuurlijk maar 3 weken toerist geweest in Afrika, jij verblijft er in een andere hoedanigheid en veel langer. Enfin, wij blijven reuzebenieuwd naar al jouw verhalen, dus als je kunt: schrijf vooral. En neem de tijd om al je indrukken te verwerken. Ik hoop dat de boom met schaduw je een beetje een huiskamergevoel kan geven, want alleen een slaapkamer en een kantoortje, dat lijkt me ook niet alles. Als je iets nodig hebt waar wij in kunnen voorzien laat je het weten hè! Veel liefs. Ingrid en Toon

• 30 November 2006 - 21:37

Jolanda:

he he eindelijk daar ben je dan,het is wel "back to the roots" als ik dat zo lees,ik hoop dat je er je draai kunt vinden.
    je spreekt over de fathers zijn er ook nog mothers?ik ben ook reuze benieuwd naar eventuele foto's nou we zien ze wel verschijnen groetje's van ons allemaal fam. Schuermans

• 01 December 2006 - 10:04

Wilma V C:

Fijn om te lezen dat het allemaal goed met je gaat! De stoel zit natuurlijk niet zo lekker als die in de Klinkenbergstraat maar dat kan ook niet natuurlijk! En ik moet zeggen ik mis het koffiepraatje (ook) wel. Hopelijk heb je het nog goed naar je zin en heel veel succes nog met alles wat je daar gaat doen.

• 01 December 2006 - 12:24

Marloes :

heey mam, leuk he zo'n andere wereld, hier is het regenseizoen net bgonnen en net als daar is het elke dag een grote modderpoel als ik naar me werk moet lopen :(. verder heb je al veel gedaan in twee weken daar :) nou veel succes en goed op jezelf letten he! dikke kus van een Surinaamse dochter

• 02 December 2006 - 20:46

Geert:

Hey mama ... Nou ik hoor het wel hoe het daar aan toe gaat, ik heb voor kinderen uit de derder wereld gewerkt maar nu zit jij er midden in en dat is tog een ervaring appart. Ik hoop dat je een leuke tijd te gemoed gaat en ben blij te horen dat tot nu alles goed gaat. Op je woonkamer na dat een kantoor is geworden. Maar zeg nou zelf met zo'n weertje zit je vrij weinig binnen .. Veel plezier dikke kus je ultra uitermate super slimme zoon :P

• 03 December 2006 - 08:54

Anja:

Lieve Marjorie,
    Zo te lezen is het avontuur daar nu echt begonnen en wat zul je veel indrukken moeten verwerken in een stoeltje onder de boom.
    Ongelofelijk denk ik, wat je daar tegenkomt. 2 vrouwen in een kraambed, is voor ons niet voor te stellen, om maar iets simpels te vergelijken en zo zul je veel meer zaken meemaken, waarvan je denkt, waar hebben wij het over in ons Welvaartsland. Ik ben benieuwd hoe het werken gaat verlopen. Bijvoorbeeld met bevallingen e.d.. Wel heel indrukwekkend allemaal wat je daar tegenkomt op je pad. Heel veel succes en wijsheid op je "modderpad"daar.
    Hopelijk is het mogelijk om wat foto's op je site te zetten, om ons hier een indruk te geven, van hetgeen wat jij nu tegenkomt in het voor jouw dagelijks leven.
    Blij dat we eindelijk iets vernomen hebben van je.
    Beschermengelen in de vorm van "fathers"is eigenlijk ook niet verkeerd.
    Lieve groetjes

• 03 December 2006 - 11:07

Cristel:

Hoi zus, dat klinkt goed en veelbelovend. Toch wel zeer bijzonder dat je zo ver weg zit en zo lang maar ik ben gerustgesteld dat het goed gaat. xxx cristel

• 03 December 2006 - 11:41

Mama:

Marjorie, Toen ik zojuist je mail nog een een keer las en alle reactie's daarop kwam ik tot de ontdekking dat mijn antwoord er niet bij stond. Ik zal wel iets fout gedaan hebben dus maar 'n keer opnieuw. We waren blij iets van je te horen maar beseffen wel dat het voor jou niet zo makkelijk is.Gisteren op de verjaardag van Berrie werd jou hele brief doorgenomen. Was wel leuk.
    Van Marloes heb ik een verrassing gekregen in de vorm van bloemen per post. hartstikke leuk! Ik heb haar ook meteen een mailtje gestuurd. Mijn verjaardag was rustig. Niet zo druk als anders.Tante Joke was opgenomen voor weer een heupoperatie. Het gaat goed met haar en komt morgen (4Dec.) weer naar huis. Mevr. Breuer is in de supermarkt aangereden door een scootmobiel (3 weken geleden) en was er dus ook niet. Je kunt ook merken dat we ouder worden. Ze willen ook allemaal voor de drukte en donker weg. Ik schrijf wel veel over hier maar dat vind je natuurlijk ook wel fijn om te horen. Dat hoop ik tenminste. Ik kijk weer uit naar jou volgende mailtje. Heeeeeel veel liefs en een dikke kus van mama

• 03 December 2006 - 12:13

Sandra:

Hai grote (kleine) zus van mij!
    Heerlijk om een berichtje van jou te lezen. Hoewel we elkaar voorheen ook (zeker) niet dagelijks zagen, keek ik elke dag vol verwachting naar mijn mail of ik al een berichtje kreeg dat je iets had geschreven. En eindelijk hoor, daar was het. Wat een wereld van verschil zeg en wat zal je hoofd vol zitten van de indrukken. Schrijf ze maar lekker op dan heb je straks ook nog een prachtig verhaal om terug te lezen.
    Ik hoop dat je toch met enige regelmaat (en wat is regelmaat??) iets kunt laten horen. Iedereen is nieuwsgierig hoe het met je gaat!

Dikke kus van je zus(je)!Sandra,Paul en kids

• 03 December 2006 - 18:35

Karin Van Kessel:

Hallo Marjorie,
    We zijn een tijdje offline geweest, vandaar dit late berichtje. Heel veel succes in Same, probeer je aan te passen aan het Afrikaanse tempo en geniet ervan he! Kwa heri. Hans en Karin

• 04 December 2006 - 11:18

Miranda:

ah, eindelijk een verslagje, daar zat ik met smart op te wachten! Ja, anders he? Die wereld daar... Doe iedereen maar de groetjes van me en heel veel succes de komende tijd, maar ik hoop toch wel dat je regelmatig kan internetten in Same...

• 04 December 2006 - 14:50

Ton Pulles:

Hoi Marjorie,
    Eindelijk dan een een bericht van jou. Neem rustig de tijd om de vele indrukken die je daar opdoet te verwerken. In Afrika is alles sowieso pole pole. Ik volg je op de voet en holp dat je regelmatig in de gelegenheid bent om de site bij te werken.
    Groeten

• 05 December 2006 - 02:21

Nicole:

Hey marjorie
    Leuk om wat van je te horen en zeker ook dat je het goed maakt. Het is dus wel een hele andere wereld als ik dat zo lees, wat een indrukken. Goed ik wens je nog heel veel succes en plezier. Geniet van deze ervaring. Groetjes Nicole

• 05 December 2006 - 11:33

Ivonne:

Hoi

Al een hoop meegekregen in een korte tijd als ik het zo lees. Lijkt me toch wel raar om ineens in zo'n heel andere wereld te leven. Maar misschien wil je straks niet meer anders.... Geniet er van.
    Tot het volgende berichtje

Ivonne

• 06 December 2006 - 15:47

Elly, Karin.M Corrie:

Hoi Marjorie
    Wij hebben met drieen nu avonddienst en hebben net je verhaal gelezen. Tje zeg wat een indrukken, we kunnen ons haast niet voorstellen dat jij dat nu allemaal meemaakt.Wij zijn nu met onze werkgroep bezig om te kijken hoe we de zorg nog beter (en luxer) kunnen maken ,je zou je er haast voor gaan schamen. Verder is Sinterklaas op de afd. geweest met leuke kadootjes voor de kinderen , die allemaal lief zijn geweest.Het is hier nog steeds zomer gisteren wel 15 graden!Verder zijn er niet veel nieuwtjes , het is rustig op de afd.We kijken uit naar je belevenissen, we hebben veel bewondering voor je inzet daar en hopen dat je project slaagt, we denken veel aan je. doei Elly Karin Corrie xxx

• 06 December 2006 - 22:15

Bram (van Loes):

Erg leuk om dit te lezen, en ook heel herkenbaar. heel mooie tijd gewenst. Pole pole.. daar zal je nog wel aan gaan wennen

Groetjes Bram

• 07 December 2006 - 01:02

Lieke Bertens:

Hoi Marjorie,

Gelukkig, daar ben je dan. Heb vaak gekeken of je een nieuw berichtje had geschreven, maar nu dan toch!
    Wat een indrukken! Tja, inderdaad wel even wat anders dan onze westerse wereld. Maar hopelijk de komende tijd de moeite waard om 't allemaal van dichtbij mee te mogen maken. Fijn dat je inmiddels ook een duidelijk plan voor ogen hebt om daar in al die maanden te gaan uitwerken. Ik ben benieuwd hoe je het daar gaat stellen. Kom maar op met die nieuwe berichten en geniet ervan!

Groetjes Lieke

• 07 December 2006 - 12:11

Marloes :

hey mamsie, hoe ist dar bedankt voor de kadootjes, of zal ik sinterklaas maar bedanken haha,ik vond het erg leuk:) dikke kus marloes

• 07 December 2006 - 18:43

Jasper:

Leuk wat van jou te horen. Ik geloof best dat het een totaal andere wereld is daar Tanzania. Bijf je op de voet volgen hoor als jij maar of en toe een berichtje stuurt!

• 08 December 2006 - 00:20

Godelief:

Hi Marjorie,

Blij om te horen dat je goed bent aangekomen en dat je goed bent opgevangen. Geniet van je uitdaging! Vindt het geweldig om op deze manier op de hoogte te blijven!
    Groeten en veel plezier!
    Godelief

• 08 December 2006 - 08:42

Karen:

Hoi mam,

Toffe foto's gehad via de mail! Alleen een beetje groot, misschien kun je ze kleiner opslaan?
    Wij vieren zondag sinterklaas en dan gaan we onze kadootjes uitpakken! Super lief dat je voor ons iets achter hebt gelaten! K maak het niet te lang.... moet nog veel doen!

xxxxxxxx Karen

• 08 December 2006 - 13:04

Jacqueline:

Hoi Marjorie,

Hier weer wat groeten uit Tilburg, maar dan van Niet-Tilburgers.
    Afgelopen zondag, 3 dec. heb ik bij een bijeenkomst van de Tanzania Werkgroep Norbert Mchomvu en Genes Kateri gezien. Ik heb met Norbert over jou gesproken en hij zou mijn groeten overbrengen als hij na 9 december weer naar Tanzania terugkeert.
    Afgelopen maandag 4 dec. heb ik Jan en Froukje van der Meulen gesproken, die in Tilburg waren vanwege het Tanzaniabezoek. Zoals je weet zijn zij bevriend met mijn buurman Bareld en daar bleven ze overnachten. Ik ben dus even langsgeweest om te vragen hoe jij het daar stelde. Het is wel een heel andere wereld. Ik hoop dat je veel onder je boom kunt zitten, want dat kamertje bij the fathers is blijkbaar klein en donker, begreep ik van Froukje. Ze geven je de hartelijke groeten en wensen je veel succes met je werk. Rustig aan hè dame!!

Liefs van Jacqueline

• 08 December 2006 - 17:09

Karin K.:

ha marjorie,weer zoveel weken verder ,en de avond van jou afscheids feestje is nog als de dag van gisteren.dus voor je 't weet ben je er weer .geert is nu bij ons en we zitten over jou te beppen dus vandaar dat we even mailen.hier is 't nat en winderig dus de herfst is toch gekomen.als 't te heftig is wanen we ons even bij jou onder de boom in een wel iets beter klimaat.lieve marjorie geniet er van en tot mails ook veel groeten en een kus van tim geert en kees en natuurlijk van mij
    als je terug ben gaan we borrelen bij de kivietshoeve(hebben ze daar lekkere wijn?)

• 08 December 2006 - 17:20

Rene:

Hallo Marjorie, goed om iets van je te horen en het klinkt allemaal positief. Inderdaad een hele andere wereld die we ons niet goed kunnen voorstellen.
    Ben benieuwd wat je nog meer gaat schrijven,
    groetjes rene

• 11 December 2006 - 14:44

Roos:

Hey marjorie,

Goed te zien dat het goed met je gaat. Ben heel erg benieuwd naar het vervolg. Lukt het om je foto's op te slaan zoals Guus je verteld had?? Hier is sinterklaas al geweest en hebben we al een kerstboom in de tuin staan die we dit weekend gaan versieren. Kerstgevoel is er nog niet maar dat komt omdat het nog niet echt koud is geweest denk ik. Bij jou in de tuin staat de boom vlakbij je huis al bloei mooi maar een beetje te vroeg. gr. Roos

• 12 December 2006 - 03:58

Gaby:

Hallo Marjorie,
    Ik zit nu samen met Gea in de nacht en heb net je verhaal gelezen. Van Miranda hoorden wij ook al dat het zo'n wereld van verschil is qua verpleging, maar ik denk dat je het zelf moet zien en ervaren om dat ten volle te bevatten. Toch grappig dat ze, met de weinige middelen die ze hebben, toch wel wat bereiken (het peertje als warmtebron...). Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! Heel veel plezier en succes nog daar en tot de volgende keer....

Groetjes, ook namens de rest van 5B uiteraard!

• 12 December 2006 - 12:23

Karen:

Hoi mama,

Ik zal hier even namens jou een berichtje achterlaten...

Hallo allemaal,

Vaak heeft mama geen stroom en het internet werkt ook niet prefect dus berichtjes achterlaten op deze site gaat vaak niet goed, ze probeert het wel vaak! Het gaat verder heel goed, ze begint al te wennen aan de armoede en dus het mooie van het land en het dorpje same echt te zien. Als ze vanuit de Diosese (waar ze verblijft) naar het dorp loopt kijkt ze heel ver weg over een grote vlakte met een hoop bergen rondom. Het is er heel groen vanwege de overvloedige regenval, daar zijn ze heel blij mee. Ondanks de regen (wat volgens mama eigenlijk wel meevalt) is het er nog steeds bloedheet. Ze zit vaak in de schaduw in een stoeltje te lezen. Ze heeft er al wel een nieuw matras gekocht want dat was schijnbaar echt te erg! 'S nachts hoort ze wel apen op het dak zitten.. hahahaha.. Electriciteit is echt een probleem maar gelukkig hebben ze in de eetzaal een eigen generator waardoor er nog een beetje licht is. Wassen kan ze zich niet zo vaak. Als ze met de bus gaan zitten die overvol, er gaan ook geiten en kippen in de bus, net als meubels en alle andere rotzooi. Als ze dan thuiskomt kan ze zich niet wassen voor het eten! Daar is ze ondertussen wel aan gewend. In het ziekenhuis is het wel echt wennen, zo vroegen ze of ze wilde assisteren bij een keizersnede en begrepen ze niet toen mama zei dat ze dat niet kon en er graag was om de baby op te vangen. Je hebt daar geen specialisten, iedereen doet daar maar alles dus wie weet is ze in april volleerd verloskundige en chirurg ineen. Een verpleegkundige dient er de narcosevloeistof toe en intuberen doen ze niet aan.... alleen als de patient stopt met ademen.
    Verder is heeft ze de mis bezocht van de bisschop, was leuk met veel muziek.
    Op straat zijn ze in Same niet gewend aan blanke mensen, als mama over straat loopt roepen de kinderen ook allemaal: Mzungu Mzungu (blanke) en sommige durven haar dan even aan te raken en dan rennen ze snel weer weg!!
    Iedere zondag is het markt op een groot open veld in same, daar gaat ze volgens mij regelmatig heen.
    Kort samengevat: Ze heeft het heel erg naar haar zin daar in het verre Tanzania!!

Verder wenst ze iedereen EEN FIJNE KERST EN EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!

en van mij natuurlijk ook :)

Groetjes, Karen

• 13 December 2006 - 09:25

Petra:

Hoi zussie,
    Fijn weer wat van je te horen.
    Ik word ondanks je verhaal en wat karen geschreven heeft, steeds nieuwsgieriger.Wat is het een andere wereld he????Daar kunnen wij ons hier geen voorstelling van maken als je dat niet met eigen ogen ziet!Echt bijzonder hoor! We zijn hier allemaal trots op je.Laat je weten hoe ze daar het nieuwe jaar inluiden??

Liefs van ons allemaal
    Petra Berrie en kids