op z'n surinaams - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu op z'n surinaams - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

op z'n surinaams

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

02 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Hallo kinders, familie, vrienden en collega's,
Zo, eindelijk dan toch. Al 1 1/2 week hier en ook al veel gedaan. Na een vermoeiende reis met twee rolstoelgebruikers (om die in m'n eentje te duwen gaf regelmatig de nodige problemen) en dan nog alle koffers en handbagage erbij....een pakezel gelijk. Maar jong als ik ben en onvermoeibaar waren we uiteindelijk om 22u 's avonds in het hotel. Ik kon de clienten overlaten aan de verzorging en kreeg een hotelkamer toegewezen. Heerrlijk met airco, want Toen ik uit het vliegtuig stapte, legde Suriname een warme vochtige deken over me heen.Inmiddels ben ik daar al volledig aan gewend, de airco staat 's nachts zelfs uit, anders krijg ik het koud. De eerste dag heb ik niet veel gedaan. Marloes, Eel en Hans waren nog hier en we zijn gezellig naart het Vat geweest om wat te eten en te drinken. Heb de afgelopen week regelmatig mijn vrije tijd met hen doorgebracht, was heel gezellig. Ze hadden een echt Surinaams houten huis, waar het goed vertoeven was. Overdag eerst geinventariseerd hoe de zaken er hier voor staan. Na enkele dagen werd het me duidelijk wie wat doet en bij wie ik moet zijn als ik iets wil regelen. Het verloopt nog vrij moeizaam, maar ik heb wel goede hoop dat het uiteindelijk wel gaat lukken. Heb contact gehad met de coordinerend verloskundige, Mina Koenkoen. Zij is een van de 7 verloskundigen die hier de diensten gaan oplassen. De personele bezetting verzorgende en verpleegkundigen is echter nog onder de maat.Ik ben al bijgesprongen in de zorg,maar heb duidelijk aangegeven dat dit niet ten koste mag gaan van het project wat ik hier wil opzetten. Dus collega's.... als jullie de behoefte hebben aan een leuke werkvakantie, laat maar even weten. Nu de stand van zaken:
Het is inmiddels bekend welke kamers ik kan gaan inrichten voor de kraam. De protocollen zijn digitaal, op een enkele na, deze moeten hier nog wel in een map komen. De poli pre-natale zorg zou volgende week opgestart worden, maar dit wordt opgeschoven naar een nader te bepalen datum. De polikamer gaat hopelijk ook deze week ingericht worden. Ik mag dat allemaal niet zelf doen, dit gaat via de TD (technische dienst) dus dat betekend veel en vaak vrsgen hoe ver ze gevorderd zijn. Verder heb ik nog een aantal zorgverwante klusjes gedaan, zoals vandaag met 3 clienten naar de vlindertuin geweest. Dat betekend wel dat ik vanavond nog even doorwerk, want ik wil op korte termijn een scholings/trainingsprogramma klaar hebben voor de verzorgenden. Afgelopen weekend was er een ouder/kind beurs, waar ik ook mijn steentje aan bijgedragen heb. Leuk opgezet en er zijn een twintigtal aanmeldingen gekomen voor kraamtijd in het kraamhotel. De transferverpleegkundige is nu bezig om te checken of de verzekering van deze zwangeren dit vergoed. Dat zou dan een mooie start kunnen zijn. Al met al heb ik hier een prima tijd. Iedere morgen een aantal baantjes trekken in het zwembad, om te voorkoemn dat ik van dat heerrlijke Surinaamse eten dichtgroei.
Tot de volgende keer allemaal, veel liefs Marjorie

  • 02 November 2011 - 20:54

    Karen, Paul & Thijs:

    Ha Oma,
    Klinkt goed allemaal :)
    X

  • 03 November 2011 - 09:36

    Toon:

    Ha die Marjorie,
    Wat een geweldig interessant verhaal. Je bent erg voortvarend -zo te lezen. Hopelijk lukt dat wat je je zoal ten doel stelt. Je weet het: drie stappen voorwaarts en dan twee achterwaarts, dan kom je toch (ook in de Cariben) vooruit!
    Heel veel goeds en succes!
    groetjes

  • 03 November 2011 - 12:20

    Elly:

    nou,nou als ik dat zo lees ben je na deze reis aan vakantie toe.maar goed dat jaqueline je daarbij komt helpen. je hebt het druk, maar wel leuk druk en dat is voor jouw een fijne uitdaging. dikke knuffel elly

  • 04 November 2011 - 11:49

    Cristel:

    Hoi Zussie

    Zo te horen stel je het prima en is er genoeg te doen. Mooi project!! Leuk, ik sla de werkvakantie over........
    werk genoeg hier.XXX natuurlijk ook van Otto.

  • 05 November 2011 - 19:17

    Anja:

    He jij daar in Paramaribo...
    Hoi sOma, wat een verhalen allemaal al en je zit er net.
    Zo te lezen gaat het je allemaal niet snel genoeg maar ja daar kun jij helemaal niets aan doen.
    Leuk dat je al aanmeldingen hebt voor het kraamhotel, dan is er toch enthousiasme te bespeuren.
    Jammer dat ik geen verpleegkundige ben, anders zou ik zeker mijn steentje bijdragen. lijkt mij wel een hele interessante uitdaging.
    Maar met Peerke Donders op de achtergrond kun je daar toch wat steun van verwachten he?
    Goed dat je elke ochtend het zwembad induikt, maar dichtgroeien zul jij niet snel doen das toch jouw voordeel.
    Heel veel succes met alle plannen en wij volgen jouw verhalen.
    Lieve groetjes Anja en René

  • 06 November 2011 - 13:08

    Anja Landsheer:

    Hallo Marjorie,

    Ik heb je gevonden op "waarbenje.nu", goed om te lezen dat je, je draai al gevonden hebt.
    Veel succes met alles wat je gaat ondernemen.

    Groetjes, Anja

  • 07 November 2011 - 08:56

    Ingrid:

    Ha Marjorie, leuk om van je te horen! Zo te lezen gaat het goed daar: de plannen vorderen en dat ze jouw tempo niet helemaal kunnen volgen was te voorspellen.
    Goed te lezen dat je ook nog wat vrije tijd hebt. Geniet ervan en maak er maar een mooi kraamhotel van.
    Liefs, je zus

  • 07 November 2011 - 12:42

    Nicolette:

    ha die Marjorie!
    dat klinkt allemaal heel goed, een mooie combinatie van al je kwaliteietn komt samen (organiseren, initiëren, zorgen, eten+drinken, sporten ha-ha). En door afrika ben je inmiddels vertrouwd met dat alles niet zo snel gaat als hier. Zo te lezen kun je dat ook wel accepteren zoals het komt. Nou, geniet zo door, en de airco komt wel weer als je hier terug bent (nu, 13.41 uur, donkergrijs en waterkoud buiten!). liefs, Nico

  • 09 November 2011 - 13:03

    Mama:

    Hallo Marjorie,
    Zoals altijd, ook daar een bezige bij.
    Leuk om te lezen hoe dat allemaal gaat en dat we het kunnen volgen. Wij nu zelfs in Z.A. Hebben het goed naar onze zin .Morgen voor enkele dagen naar een vac.huisje aan de zuidkust.
    Liefs en veeeeel succes!!!!! mama

  • 13 November 2011 - 16:26

    Mieke West:

    hoi Marjorie,
    Veel succes en niet te vergeten plezier bij het opzetten en stimuleren van vele mooie zaken.
    Groet
    Mieke

  • 14 November 2011 - 20:17

    Anita:

    Hoi Marjorie, leuk om te lezen dat het daar allemaal goed gaat. Wat een geweldige ervaring gaat dat opleveren!
    Veel succes met alles en geniet er vooral van! Lieve groetjes, Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 41755

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: