Bijna gelukt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu Bijna gelukt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

Bijna gelukt

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

18 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

Hier ben ik weer. Tja, de titel zegt genoeg, bijna....!!!!Vanaf mijn vorige verslag is er al wel het een en ander veranderd/gebeurd. We hebben inmiddels onze eerste poli zwangere ontvangen, dit was een week geleden en leek erop dat ze daadfwerkelijk hier zou gaan bevallen. Alles was onder controle. Behalve....... ja, laat deze client nu net te laat verzekerd zijn en de verzekering dus geen vergoeding geeft voor de bevalling. Mij eigenlijk wat onduidelijk waarom ze dan niet hier kan bevallen, want ook een ziekenhuisbevalling zou niet vergoed worden. Even het verloop in het kort. Vorige week vrijdag is de zwangere met haar echtgenoot op onze heuse poli geweest. De dagen daarvoor natuurlijk hard aan de slag om deze poli in orde te hebben en ook de verloskamer, want een vbezichtiging is dan natuurlijk een must. Met Karien, zorgmanager, inkopen gedaan in de stad; luiers, lakentjes voor de babywieg, dekentjes, kraamverband, medicijnen (dachten we, maar die waren niet te krijgen) catheters, steriele handschoenen, helaaas ook uitverkocht, onsteriele handschoenen alleen nog in maat S verkrijgbaar en dat is heel klein. Kortom, we hadden de halve stad (Chinese winkels) gehad Daar kun je altijd terecht, want die zijn open van 7 u 's morgens tot 23u 's avonds en hadden ongeveer de helft van de spullen die we op ons lijstje hadden staan. Toen de apotheek gebeld, na eerst een heerlijke chinese nasi verorberd te hebben (het was inmiddels 15u) Naarmate mijn ene lijstje korter werd, werd het andere lijstje van medicijnen niet op voorraad waren steeds groter. Dat schoot dus ook niet op. Maar goed dat we een hele lijst van benodigde med. en materialen naar Nederland hadden doorgestuurd, in de hoop dat deze op een of andere wijze en op enige tijd hier zouden kunnen aankomen. Affijn, de verloskamer ingericht met de spullen die er wel waren en zoook de poli. Het zag er gelikt uit(voor onze begrippen hier)
Iedereen in verwachting van de vrouw in verwachting. en om 16.30 uur hadden we dus het geplande polibezoek. Mina Koenkoen, de verloskundige was ondertussen ook in het hotel en samen hebben we het echtpaar te woord gestaan en de anmanese afgenomen. Ze hebben een rondleiding gehad, dit houdt in de verloskamer gezien, en ze waren razend enthousiast. ook de direkteur, dhr. Tharkoersingh heeft zich nog laten zien en hen gevraagd of ze er bezwaar tegen hadden als de pers zou worden ingeschakeld. Nee hoor, zelfs dit vonden ze allemaal best. Maar helaas, nu 1 week verder toch de bekende kink in de kabel. GELD!!!!! Ja, daar gaat het nogal eens mis. morgen komt mevrouw weer op controle, als het goed is, dus we zullen zien wat er misschien nog geregeld is. De werkgever van haar is ook benaderd om (een gedeelte van ) de kosten op zich te nemen, we horen het wel. Maar mocht mevrouw gaan bevallen hier in het hotel, alles is klaar, protocollen, verloskamer, poli, kraamkamer.Dus kommaar op. Dus ondertussen ben ik ook maar begonnen met het (re)organiseren van de zorg rondom de ouderen. Het is heeeel druk geworden de afgelopen dagen. Jaaaaaaa, dit lezen jullie goed, er zijn veel zorgclienten bijgekomen en dat gaf, zeker in het begin de nodige problemen. Vooral, geen personeel. Nou ja, geen.....het personeel wat hier aangenomen is, is uitgeleend aan het Academisch ziekenhuis en die heb je dan niet zomaar ineens terug. Wat houdt dat dan in. Marjorie is toch aanwezig in het hotel, dus die verleend wat hand en span diensten, wat dan uiteindelijhk uitmondt in volledige diensten van 7u tot 15u of een late. Niet heel veel hoor, want dat gaat dan weer ten koste van hetgeen waarvoor ik hier ben. En, laten we eerlijk zijn, ouderen is niet zozeer mijn ding. Maar als er dan een client 'n uur moet wachten voordat ze op de po geholpen wordt, ja, dan blijf je toch zorgverlener. Maar goed, ik spring bij,maar trek wel mijn grenzen. En buiten dat, er wordt goed voor miji gezorgd hoor. Ik kan hier iedere dag eten, ontbijt, lunch en diner, maar doe dat niet altijd. Sla nogal eens een maaltijd over, want het is echt erg veel. De afgelopen week ben ik ook al verschillende keren uitgenodigd door Redjinger om ergens mee naar toe te gaan, eten, de stad in en dat is een welkome afwisseling voor het werk. Gisteren was ik bv. nog op de golfbaan van Paramaribo. nog nooit een golfstick in mijn handen gehad en dan nu gelijk de baan op. Bloedhete zon, hoedje vergeten en zonnebrandcreme factor 50. Maar wel heel leuk. Daarna lekker met z'n allen roti (lees Rotti) gegeten. Maar ik moet zeggen, valt nog niet mee, golven. Lijkt op een beetje meppen, maar ik heb heel wat grasplaggetjes terug moeten stampen. Zondag ga ik met mijn nicht Erna naar een feest bij haar nieuwe werkgever. Ze mag een introduce meenemen en omdat we de laatste tijd best wel met elkaar optrekken (gek hè) dacht ze dat ik dat misschien wel leuk zou vinden. We beginnen met een "dienst"en daarna een hapje en een drankje, dus dat komt wel goed.Daarna hier naar het hotel om lekker te zwemmen en misschien nog wat meer drankjes te nuttigen. wel leuk hoor om op deze manier weer in contact te koemn met een nichtje. we habben al verschillende dagen samen doorgebracht in haar huis. Dat is echt genieten. Samen in de tuin aan de slag, tussendoor een koffietje, tostie en daarna een wijntje. Ben dan wel blijven slapen. Of lekker even uitrusten in de hangmat met een boek. HEERLIJK. Dus.......jullie lezen het goed: Ik heb het nog steeds vreselijk naar mijn zin. Er is nog veel te doen. m.n. rondom de zorg van de ouderen, kraam is al ver klaart. alleen nog niet in de praktijk. Het ziet er niet naar uit dat ik dat nog ga meemeken of het moet goed komen met die mevrouw. Maar .....ik geniet, dus lieve allemaal, ik heb nog een maand, waarvan de laatste twee weken natuurlijhk met Jacqueline en daar kijk ik ook echt naar uit. Deze werkplek is absoluut niet de vervelenste, zie foto's, als het me lukt om deze toe te voegen. Heel veel liefs en tot een volgende keer. kuskuskus

  • 18 November 2011 - 10:16

    Sandra:

    Hé zus(je) ja inderdaad klein van stuk maar groot van daden zo te lezen.

    Geweldig om je verhaal te lezen. Ik denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar een leuke uitdaging in het buitenland ;)

    Doe de groetjes aan Erna en blijf vooral genieten.

    xxx Sandra

  • 18 November 2011 - 20:32

    Ingrid:

    Ik snap er niks van.... dat zo'n bevalling dan niet doorgaat. Als dat kind eruit wilt komt het toch gewoon.
    Goed, aan jou heeft het niet gelegen in elk geval. Alles was er klaar voor. Mooi. Tijd om terug te komen? Nee hè. Volgens mij heb jij het te goed naar je zin daar, en vinden ze het daar ook niet vervelend dat jij er bent met je altijd wapperende handjes.
    Geniet nog van je laatste weken, vooral die met Jacqueline (ze was nog hier vorige week, met Hans om de foto's van C. te brengen).
    Veel liefs, Ingrid

  • 18 November 2011 - 22:00

    Hans:

    mooi Marjorie, ik ben jaloers op je verblijf daar. T was leuk om er samen weer even te zijn. Nog n fijne tijd in Suriname, misschien nog leuke dingen doen bij berg en dal en andere mooie plekken in het binnenland.
    xxx Hans

  • 20 November 2011 - 14:40

    Anja:

    Hoi Marjorie.
    Wat een verhaal. dit krijg je toch niet verzonnen. Je moet bevallen maar nog even ophouden tot er genoeg
    geld is. Jammer dat het allemaal niet zo snel en vlekkeloos verloop als jij hoopt. Ik denk dat je ook niet anders had verwacht. Fijn dat ze jouw kennis toch kunnen inschakelen voor de ouderenzorg, dat is wel een heel ander stukje niet waar. Ook niet echt jouw ding, maar ja helpen is helpen.
    Fijn dat jouw nicht daar ook is en gezellig dat jullie samen leuke dingen kunnen ondernemen of gezellig in de hangmat lezen , ook niet verkeerd toch.
    Rene en ik zijn gisteren naar Karen en Paul geweest. We hebben jouw kleinzoon bewonderd en hij is lekker in slaap gevallen op mijn schouder.
    Een heel lekker menneke!!!
    leuk dat Jacqueline op vakantie komt, gezellig. Als ik genoeg vakantiedagen had, zou ik het ook wel weten, heerlijk!
    Doe de groetjes aan Peerke
    Veel succes met de onderneming KRAAMHOTEL!!!
    lieve groetjes

  • 21 November 2011 - 15:38

    Bettina:

    Hoi Marjorie,
    Leuk dat je het naar je zin hebt. Zo te lezen heb je het echt wel druk gehad, maar toch ook nog kunnen ontspannen. Hopelijk krijg ja alle spulletjes nog op tijd en natuurlijk clienten.Geniet maar van de zon, want hier is het koud en mistig!!
    Nog veel plezier daar.
    P.s. je komt toch nog wel terug hé

  • 22 November 2011 - 10:24

    Elly:

    hallo marjorie, blijf nog maar even daar. het is hier grijs, grauw en mistig. niet leuk.je hebt het er goed lees ik en het gaat ook goed, maar dat had je wel verwacht, wat het opzetten van het kraamhotel betrefd maar, dat geld en medicijnen roet in het project gooien is toch wel frusterend. ik mis je wel en bij de groene vlinder zullen ze ook wel denken '' waar blijven de damens toch'', maar dat halen we wel weer in. marjorie, veel plezier, werk en nog een fijne vakantie samen met jaqueline. geniet ervan. xxx elly

  • 23 November 2011 - 13:12

    Cristel:

    hoi zussie

    Klinkt erg leuk en het gaat zo te lezen ook prima (op wat spulletjes kopen na dan). jammer dat de klanten nog niet het geld of de vergoeding hebben maar dat gaat hopelijk nog komen.

    Nog veel genieten, zeker van de zon en het lekkere eten.

    Mamma en Barend komen vandaag terug uit Zuid- Afrika. zondag verjaardag van ons mam>


  • 23 November 2011 - 18:47

    Maudy:

    Hoi marjorie,

    Zo te horen gaat het geregel je goed af. Echt iets voor jou. Hoop dat je snel je eerste patient hebt om alles in werk te zien gaan. komt goed. Hier is alles prima, geniet er nog van.

    Groetjes maudy

  • 24 November 2011 - 15:16

    Eveline:

    Hoi zussie, jij bent lekker op je stekkie daar he? Dat al die vrouwen toch niet bevallen kunnen in "jouw" mooie kraamhotel.
    Hoewel het ziekenhuiswezen mij niet erg aantrekt. zou ik toch wel even willen ruilen. Zomaar om alles wat daar gebeurt of juist niet gebeurt te aanschouwen. Bovendien, zo te lezen is het leven daar buiten het kraamhotel ook erg aangenaam. Geniet maar lekker. Voor je het weet is het weer december :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 41752

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: