Jaaaaaaa, bevalling!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu Jaaaaaaa, bevalling!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjorie Roozendaal - WaarBenJij.nu

Jaaaaaaa, bevalling!!!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

25 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Yes,HET IS GESCHIED!!!!!! De eerste bevalling heeft plaats gevonden. Die mevrouw en meneer, waarvan de verzekering niet vergoedde, hebben ervoor gekozen om de kosten zelf te betalen. Dit, omdat mevrouw heel graag in het zorghotel wilde bevallen. Dus op maandag 21 november in de vroege avond kreeg ik een telefoontje van de verloskundige dat mw. Nejal naar het hotel zou komen omdat ze weeen had.Iedereen hier in rep en roer, want het hele personeel leeft mee. Het jonge stel was om 8.00 uur in het hotel en ik heb ze naar de verloskamer begeleidt. Daar aan het CTG en inderdaad, er was weeenactiviteit. Nog niet heel heftig, maar toch. De verloskundige heeft getoucheerd en mw. had 5 cm ontsluiting. Omdat de weeen nog niet heel krachtig waren mocht ze terug naar huis en terugkomen als het heviger zou worden of anderszinds de bevalling door zou zetten. Ik voelde het al aankomen, dit wordt niet slapen vannacht. en jawel hoor, om 12 uur kondigde ze zich weer aan, nu met heftige weeen. De verloskundige,ook een Marjorie beoordeelde en mw. en meneer zouden blijven. Uiteindelijk is om 2.25 uur een meisje, Samae geboren. Het was wel heftig geweest, want er wordt hier anders omgegaan met de procedure. Je hoeft bv. nog geen volledige ontsluiting te hebben alvorens je mag gaan persen. Als er dan vervolgens een "randje"onstaat, (zoals dat heet voor de niet kenners onder ons) dan duuw je dat weg en je gaat flink fundus expressie toepassen. Nou, dat wil je niet meemaken zoals dat hier gedaan wordt. Ik stond met kromme tenen, maar uiteindelijk is het toch goed gekoemn. Welliswaar wat!!! geschreeuw, gelukkig heeft niemand in het hotel dit gehoord ( was hier wel even bang voor, aangezien de verloskamer niet is geisoleerd.) De hele familie was in de lounche aanwezig en we habben na afloop op de verloskamer champagne gedronken. Nadat ik de kersverse ouders naar de kamer had begeleid rolde ik om 6.00 uur mijn bed in voor een korte slaap van 2 uurtjes, want de ouders hadden mij de volgende morgen weer nodig, aangezien de verzorgenden het veel te druk hadden met de overige clienten en ik ook nog niet wist, wie enige expertise m.b.t. de kraam heeft. Nu overigens nog niet. Ben er wel achter dat enkele verzorgenden en verpleegkundigen wel iets (ietsepietsie klein beetje)van kraamzorg af weten. Dus ik om 8.00 uur weer m'n bedje uit en fris en monter??
En zo ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met mijn ding, de kraamzorg. Wel heel leuk dat ik dat toch nog heb mogen meemaken. Het was ook een hele happening. Veel publicitijd, zoals krant en televisie. Ik ben zelfs nog geintervieuwd en het is nog uitgezonden ook. De ouders van Samae zijn heel teevreden geweest over de zorg. Ze gaan vandaag naar huis. Ze vonden het met name fijn dat er veel aandacht is voor hen als persoon. dit is in het ziekenhuis absoluut niet het geval. hier bevallen vrouwen met drie of vier personen op een verloskamer.
Na dit hele gebeuren lijkt het erop dat ik het nog wel eens druk zou kunnen krijgen. Veschillende mensen hebben naar aanleiding van de uitzending op de plaatselijke televisiezender, het hotel benaderd. sommigen van hen willen de kraamperiode hier doorbrengen, anderen willen ook bevallen. Gisteren heb ik nog een echtpaar rondgeleid, die hier de kraamperiode willen verblijven. Vandaag is de uitgrekende datum. toen ze de verloskamer zagen waren ze erg enthousiast en vonden het jammer dat ze gekozen hadden voor het ziekenhuis voor de bevalling. Verzekeringstechnisch is het niet mogelijk om dit op het laatste moment nog te wijzigen. Maar met al die andere bevallingen in het verschiet ziet het er dus naar uit dat ik hier niet weg kan. De zorgmanager, de verzorgenden en verloskundigen vinden allemaal dat ik moet blijven. Dus collega's.......helaas (haha) Zoals jllie lezen heb ik de laatste week niet veel vrije tijd gehad, dus daar valt niet veel over te schrijven. Ben zelfs niet meer aan zwemmen toegekomen. Dat ga ik wel vanmiddag nog even doen. Gisterenavond wel met een stel meiden naar de Havanna geweest om te dansen, veel salsa, mooi om te zien, moeilijk om te dansen. Vandaag is het vollop feest in de stad. Onafhankelijkheidsdag. De hele stad is versierd met lichtjes en er zijn allerlei activitieten. Ik ga hier vanmiddag even naar toe, maar vanavond ga ik naar een singi neti van de broer van Eel chad Val. Hij is deze week plotseling overleden. Singi neti is een avond waarop gezongen wordt ter ere van de overledene. Het geeft me een heel dubbel gevoel om dit zo mee te maken. Bijzonder om te ervaren hoe hier de gewoontes rondom een overlijden zijn, maar naar dat het een familielid van Eel betreft.Zaterdag is de begrafenis, waar ik natuurlijk ook
naar toe ga. Zoals jullie lezen heb ik ook hier een druk leven en verveel me geen moment. Kom soms zelfs tijd tekort. Nog een paar dagen voordat Jacqueline komt. Gelukkig heb ik wel het meeste wat op papier moest komen klaar. Nou luitjes, tot zover mijn verslag. Misschien volgt er nog wat, maar voorlopig moeten jullie het hier mee doen. Veel liefs allemaal en tot over (nog maar) drie weken. Doeidoei!!!!

  • 25 November 2011 - 16:58

    Gerard Elshout:

    Hoi Marjorie,

    Gefeliciteerd met je eerste Parimaribo kind. Als ik je verhaal zo lees zijn er heel veel overeenkomsten met de verhalen van Judith , mijn dochter die in Ghana zit en op de maternity afd staat. Volgens mij kan je dat alleen maar voorstellen als je er echt bent. Onvoorstelbaar maar tegelijkertijd ook een gevoel van..wat hebben wij het eigenlijk dan toch goed. Ik zie je daar in gedachte rondlopen en je ding doen. Een bezige bij die de positiviteit ervan inziet. Als ik het zo lees dan kan je zo nog een hotel bij regelen want het gaat storm lopen. Ik wens je veel succes toe.

    groet Gerard

  • 26 November 2011 - 08:31

    Nicolette:

    Ha Marjorie! waaaaauuuuuW, gefeliciteerd! wat geweldig dat het gelukt is! De eerste bevalling in jóuw kraamhotel, en naar ik begrijp ook nog allemaal goed verlopen! Super, en leuk dat ik door de foto's nu ook een idee krijg van waar jeje bevind. het moet allemaal heel goed voelen, en je misschien ook aan het denken zetten over de toekomst... Nou, en je (beetje) vakantie met Jacqueline begint bijna, heerlijk. Liefs van hier, tot over een paar weken, Nicolette

  • 26 November 2011 - 08:31

    Nicolette:

    Ha Marjorie! waaaaauuuuuW, gefeliciteerd! wat geweldig dat het gelukt is! De eerste bevalling in jóuw kraamhotel, en naar ik begrijp ook nog allemaal goed verlopen! Super, en leuk dat ik door de foto's nu ook een idee krijg van waar jeje bevind. het moet allemaal heel goed voelen, en je misschien ook aan het denken zetten over de toekomst... Nou, en je (beetje) vakantie met Jacqueline begint bijna, heerlijk. Liefs van hier, tot over een paar weken, Nicolette

  • 26 November 2011 - 17:14

    Wilma Van Corven:

    Hey Marjorie.
    Ziet er allemaal erg mooi en gezellig uit,maar ik begrijp ook hard werken.
    Je zult toch wel terug komen, want het is zomaar stil op de maandagochtend alleen aan de koffie.
    Leuk trouwens al die foto's, zo kunnen wij een indruk krijgen en sfeer proeven.
    Geniet nog even ,en ik hoop dat als jacqueline komt je tijd kunt nemen voor wat ontspanning.
    groetjes ook van Leon natuurlijk.

  • 26 November 2011 - 18:34

    Sandra:

    Ha zusje! Wat goed zeg dat de eerste baby nu ook een feit is! Geweldig, dat moet goed voelen lijkt me. Leuk om de foto's te zien. Veel succes, plezier etc nog daar!
    xxxx - jes van Sandra

  • 27 November 2011 - 00:18

    Alemnesh:

    Hey Marjorie,

    Want een mooi/leuke verhalen! en wat fijn dat je nog een bevalling hebt meegemaakt! nou geniet er nog van!

    Liefs Alemnesh

  • 28 November 2011 - 13:45

    Eveline:

    Heej zusje,
    proficiat met je eerste baby:)
    Ik weet al een mooie naam voor jullie Het Marjorie kraamhotel. Klinkt best aardig toch? Aanstaande moeders gaan dan tegen elkaar zeggen: 'Waar ga jij bevallen?" Ik? Ik beval in "Het Marjorie" (hihi)
    Je zult het druk krijgen na al die publiciteit. Succes! Maar uh .....
    Kom je nog wel terug??
    Groetjes Eveline

  • 28 November 2011 - 16:14

    Mama:

    Hallo Marjorie,
    Leuk dat je belde voor mijn verjaardag die overigens erg druk was maar heeeeel gezellig!

  • 28 November 2011 - 16:24

    Mama:

    Leuk dat je gisteren belde voor mijn verjaardag, die overigens druk is geweest maar wel erg gezellig !!
    Je mailtje had ik toen nog niet gelezen. Nu dus wel.
    Er is dus wel het een en ander gebeurd.Door de foto's ook een goede indruk gekregen van wat je tot stand gebracht hebt.
    Had ik verteld dat Dr. Breuer overleden is? Gisteren ochtend.Mooie leeftijd,92 jaar, maar triest voor
    mevr. Breuer.
    Nog een paar fijne weken met Jaqueline en tot over 3 weken.
    Liefs, mama

  • 29 November 2011 - 12:06

    Tessa Pietersen:

    Hoi Marjorie, wat een leuke verhalen allemaal zeg! Je vermaakt je daar wel zie ik haha erg druk ook en geweldig dat de eerste baby geboren is!
    Tot over 3 weken.
    Groetjes Tessa

  • 29 November 2011 - 12:41

    Elly:

    ha, vriendin van me. het is je toch maar weer mooi gelukt. goed zo, ga vooral zo optimistisch door maar wel terugkomen hoor. alhoewel, het ziet er daar ook wel fantastisch uit, lekker in het zonnetje in een mooi hotel. ik hoop dat je samen met jaqueline nog een paar weekjes kunt genieten van een welverdiende vakantie. xxx elly

  • 29 November 2011 - 19:20

    Mieke West:

    Hoi Marjorie, wat leuk dat je toch nog een bevalling hebt kunnen meemaken!
    Ben benieuwd hoe de vrouwen het beleven als ze geen volledige ontsluiting hebben en toch al mogen persen...zijn er meer inscheuringen?
    Nog even en je komt ons OR team weer versterken. Hebben ze daar ook zoiets als een ondernemingsraad?
    Tot over ong drie weken.
    Groet
    Mieke

  • 29 November 2011 - 19:21

    Mieke West:

    Hoi Marjorie, wat leuk dat je toch nog een bevalling hebt kunnen meemaken!
    Ben benieuwd hoe de vrouwen het beleven als ze geen volledige ontsluiting hebben en toch al mogen persen...zijn er meer inscheuringen?
    Nog even en je komt ons OR team weer versterken. Hebben ze daar ook zoiets als een ondernemingsraad?
    Tot over ong drie weken.
    Groet
    Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjorie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1561
Totaal aantal bezoekers 41751

Voorgaande reizen:

03 Januari 2023 - 21 Februari 2023

COVID voorbij, eindelijk terug naar Tanzania

04 Januari 2018 - 02 April 2018

Weer terug in Tanzania

04 Januari 2015 - 03 April 2015

Suriname voorbij, Tanzania voor de 2de maal

23 Oktober 2011 - 16 December 2011

Een nieuwe uitdaging: Suriname

12 November 2006 - 16 April 2007

Een avontuur, werken in Tanzania

Landen bezocht: